donderdag 27 augustus 2015

Uitspraken tegen een zwangere


Als je zwanger bent dan lijkt het wel alsof iedereen zijn mening over je mag geven! Gelukkig heb ik zelf nog niet veel opmerkingen gehad die ik niet leuk vond, maar er worden af en toe dingen geroepen tegen zwangeren waarbij ik mijn wenkbrauwen wel even optrek! Ik heb er een aantal op een rijtje gezet! 

Vlak na de positieve test:
- O, maar het is nog pril, dus er kan nog zoveel mis gaan
- Mensen die vertellen water nog allemaal mis kan gaan met persoonlijke ervaringen
Je weet dat er ook nog andere opties zijn? Zal ik je een foldertje over abortus meegeven?

Mijn mening: 
Ik was zelf al bang genoeg dat er iets mis zou gaan, dus mensen hoefden mij dat echt niet te vertellen en dat maakte mij alleen maar meer onrustig. Gelukkig heb ik zelf nooit iets gehoord over abortus, maar ik kan me voorstellen dat dat heel raar overkomt als je kindje gewenst is. 



Na de publieke bekendmaking van bekenden:
- Oh een nakomertje? Zeker een ongelukje? 
Was het gepland?
- Ben je er wel blij mee dan?
Jullie wilden nog door voor een jongen/meisje? (bij volgende zwangerschappen)
Nou hopen dat het een meisje is....(why? ik hou ook van jongetjes hoor)
- Waar ga je ze laten?
- Van wie ben je zwanger? 
Zou ik niet doen hoor. Je moet wel op je figuur letten hé (bij het eten)
Jullie zwanger? We dachten altijd dat jullie geen kinderen wilden!
- Dat hoort erbij (als je verteld over je klachten nadat ze vragen hoe het met je gaat) 
- Is het een natuurlijke tweeling?
- Heb je hulp gehad?

Mijn mening: 
De meeste vragen vind ik zeer ongepast om te vragen. Heel simpel, want het is persoonlijk op welke manier je zwanger bent geraakt en of het bewust gebeurd is of niet. Het jongens en meisjes verhaal vind ik vooral uit aannames bestaan. Dat jij als persoon liever een bepaald geslacht zou willen 'krijgen' wil niet zeggen dat een ander dat ook wil. Zo komt het over alsof je niet blij zou zijn als je drie kinderen van hetzelfde geslacht zou hebben. Van de reactie het hoort er bij werd ik persoonlijk best wel moe. Ik ben tot 18 weken dagelijks misselijk geweest waarvan heel veel overgeven en de opmerkingen dat het erbij hoort kwamen mijn neusgaten wel uit. Natuurlijk weet ik dat het erbij hoort, maar dat wil je echt niet horen als je je ellendig voelt omdat je lichaam aan het uitdrogen is door het vele spugen. 

Na de publieke bekendmaking van onbekenden:
"Tja dat kan, het leven gaat door he.
"ja daar kan ik niks aan doen"
- nou, heel veel succes dan. (na de vraag, hey ben je zwanger?)

Mijn mening:
Lekker enthousiast! Fijn dat je blij voor me bent ;)

Na de 20 weken:
Groeit je gezicht met je buik mee? 
- Zitten er twee in? 
Zo jij groeit lekker!!
- Weet je zeker dat het er maar 1 is?
- Het is vast een meisje, want meisjes nemen je schoonheid weg
- Weet je echt niet wat het is? aan je buik te zien is het een jongen/meisje!
- Je dijt al lekker uit
- Ik herkende je niet eens meer. Je bent dikker geworden!
- Wat zielig je moet nog heel veel weken wachten!

- Je hoeft zeker niet zo lang meer?
- Ga je borstvoeding geven?
- Mensen die ongevraagd aan je buik gaan zitten
- Waar zit die baby? in je buik of in je kont?
- Hoeveel ben je aangekomen? 
- Ga jij het wel redden tot het eind?

Mijn mening: 
Wat hebben mensen toch met het gewicht en uiterlijk van een ander! Iedere zwangere is anders en de een groeit meer dan de ander. Om de geslacht dingen kan ik alleen maar lachen. Ik draag van het werk een blauwe buikband en krijg vaak de opmerking van het is dus een jongetje? Uhm nee! Een meisje! Ook het ongevraagd aan de buik zitten is iets wat ik echt niet zou kunnen waarderen. Van een bekende misschien nog wel, maar een onbekende hoeft dat echt niet te doen!

Over de bevalling: 
- Een keizersnede is voor luie mensen
- Mensen die uitgebreid over hun bevalling vertellen
- Ben je al bevallen? (via app of telefoon)

Mijn mening:
Iedere bevalling is anders en een keizersnede is vaak geen eigen keuze, maar heeft meestal een medische reden! Mocht het wel eigen keuze zijn dan nog is dat aan de persoon zelf. Ook op bevallingsverhalen zit ik niet echt te wachten. Als ik iets wil weten dan vraag ik het zelf wel! Bevallingen zijn nooit fijn, maar het kind moet er toch uit. Wanneer dit gebeurd hoor je dit vanzelf!


Welke opmerkingen kreeg jij toen je zwanger was?