zondag 30 augustus 2015

Je zwangerschap vastleggen


Ik ben vandaag 22 weken zwanger, maar het voelt nog maar alsof het een maandje geleden is dat ik nieuws deelde dat ik zwanger ben! De tijd vliegt en als ik aan mijn eigen jeugd terug denk dan besef ik me dat maar al te goed. Ik vind het daarom belangrijk om de zwangerschap vast te leggen! voor mezelf, maar ook voor de baby!
Het vastleggen van de zwangerschap doe ik denk ik uitgebreider dan de gemiddelde moeder. Misschien dat het ook wel komt omdat dit ons eerste kindje wordt en ik er de tijd voor heb. Jantina schreef er laatst ook al een artikel over.

Hoe leg ik mijn zwangerschap vast:

Mijn 9 maanden dagboek: 
Een van de bekendste zwangerschapsboeken is denk ik wel het Mijn 9 maanden dagboek van Pauline oud. In dit dagboek staan wekelijks vragen die betrekking hebben tot dat moment van de zwangerschap. Zelf heb ik het de eerste 12 weken braaf bijgehouden (wel op een a4 papier voor als de zwangerschap mis ging), Na die 12 weken heb ik er helaas niet meer in gekeken en dat wil ik toch wel echt gaan doen, want ik wil een realistisch beeld hebben voor ons kindje later. De vragen die erin staan gaan vooral over hoe je je voelt en hoe je tegen dingen aankijkt.



Buikfoto's maken:
Mijn man maakt vrij veel foto's van mijn buik. Iedere zondag maken we een foto met blote buik voor onszelf en we maken ook wekelijks een buikfoto voor op de blog met kleding aan! Ik vind het leuk om per week te zien hoe mijn buik veranderd en hoe hij groeit in bepaalde periodes. Ook maken we een keer per maand een foto van mezelf met een zwart shirt en een zwarte legging.

Dingen bewaren:
De belangrijkste dingen van de zwangerschap bewaar ik. Zo heb ik de drie testen die ik deed nog en ook alle echo's bewaar ik. Van de 20 weken echo heb ik een uitgebreid verslag meegekregen en ook die ga ik bewaren. Ik doe denk ik straks alles samen in een doosje en daar zullen ook nog meer spulletjes bij in komen van net na de bevallig en bijvoorbeeld de eerste schoentjes.

Dingen opschrijven: 
Je hebt verschillende boeken te koop waarin je van alles kunt opschrijven over de zwangerschap, maar ook over de periode erna! Zelf heb ik ook zo'n boek. Ook schrijf ik hier veel artikelen over de zwangerschap. Mijn bedoeling is om dit straks allemaal uit te gaan printen en te bundelen of er een boek van te maken via internet. Zelf heb ik helemaal niks van hoe mijn moeder de zwangerschap heeft beleefd en ik moet het enkel doen met de verhalen die ze zich nog kan herinneren. Jammer!

Oma laten schrijven. 

Ik vond het zelf belangrijk dat ook mijn moeder als oma zijnde wat bijhield voor de kleine en daarom nam ik bij de Action het boekje Oma schrijft mee. Leuk om met later te vergelijken en als de baby het niet interessant vind als ze groot is dan vind ik het zeker leuk om af en toe na te lezen.


Op welke manieren heb jij je zwangerschap vastgelegd?