vrijdag 28 augustus 2015

Afvallen na de zwangerschap


Geschreven door Jantina
Tijdens de zwangerschap was ik 16 kilo aangekomen. Maar ja na de bevalling moet dat er natuurlijk wel weer af...

Zwangerschaps kilo's is iets wat er bij hoort maar ook iets wat veel vrouwen onzeker maakt. Sommige vrouwen zitten na 4 weken zo weer in hun oude broeken en anderen blijven jaren met die extra kilo's zitten.

Ik bel altijd al een jojo geweest qua gewicht. En de afgelopen 8 jaar ook eigenlijk altijd te zwaar voor mijn lengte. Of te klein voor mijn gewicht. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben 1.67 dus mijn ideale gewicht zit op ongeveer 55 a 60 kilo. Daar zit ik nu flink boven. Dat is wel weer mijn doel. Ik weet dat het veel is om af te vallen en het hoeft ook echt niet in 1 keer!

Mijn eerste doel is weer op mijn pre-zwangerschapsgewicht te komen. Zoals ik al zei was ik 16 kilo aangekomen. 5 dagen na de bevalling was ik al 10 kwijt  aan baby en vocht. Maar ja dan komt het. 6 kilo lijkt niet veel maar ik vind afvallen moeilijk. Zo werd die 6 kilo al snel 8. Het gaat er makkelijker aan dan er af!

Ook mijn vriend wilde graag wat kilo's kwijt dus 5 weken geleden besloten we er samen voor te gaan:
- gezond eten (maar wel lekker en gearriveerd)
- niet snoepen/ snacken (helemaal niet)
- veel water drinken (3 liter per dag)
- sporten! (Minimaal een uur per dag)




De eerste week viel voor mij flink tegen! Vooral het drinken en niet snoepen. Ik heb 1x gesnoept maar verder niet. We gingen op zoek naar recepten met weinig calorieën en verbranden daarvan ook nog eens veel.


Voor het eten hebben we een soort punten schema opgezet. Elk voedingsmiddel krijgt op basis van het aantal calorieën per 100 gram een aantal punten. Zo is iets met 100 calorieën per 100 gram 1 punt. Iets met 270 calorieën per 100 gram 2.7 enz... Alles wat minder dan 1 punt is mag eigenlijk altijd en hoeven we niet over na te denken. 1 - 3 is goed en alles boven de 4 moeten we zo veel mogelijk laten. Dat is vooral snoep koek en andere slechte dingen.

Met deze "regels" lukt het redelijk goed om af te vallen. Het gaat nog niet zo snel als ik zou willen maar het gaat. Ik weet dat het sneller zou gaan als ik meer ga sporten maar met mijn werk s'avonds van 18.00 tot 01.00 en een kleintje heb ik daar niet altijd de energie voor.

Vorige week hadden we een feestweekend. Daar hebben we gesnacked en gedronken. Ik schrok er van dat ik bijna een kilo was aangekomen... De wijntjes waren erg lekker, maar of ik die patat en kaas soufflé die kilo nu waard vond? Nee.... geen snacks meer voor mij!

Nu, na 7 weken, moet ik nog 1 kilo om op mij oude gewicht te komen. Ik zit een stuk lekkerder in mijn vel en pas mijn oude broeken weer! Ook word mijn flubber buik steeds een beetje platter. Daar ben ik toch best wel trots op!

Ik weet dat ik nog aardig wat kilo's te gaan heb voor ik weer op een gezond gewicht zit. Ik wil een gezonde en actieve mama zijn die leuke dingen met haar kinderen kan doen. Op deze manier is het eigenlijk wel goed vol te houden en daar gaat het om!


Hoe ben jij je zwangerschaps kilo's kwijt geraakt?