vrijdag 14 augustus 2015

Mijn ervaring met… (borst)voeding en krampjes


Geschreven door Jantina 
Borstvoeding of flesvoeding? en daarna? pap of fruit? En welk merk voeding geef je dan? en wat doe ik tegen krampjes? Allemaal vragen vragen waar ik mee zat. vandaag laat ik jullie mijn ervaring weten.


Bost- of flesvoeding?
Ik wist altijd al dat ik graag borstvoeding wilde geven. Daar stelde ik me op in en ging ik vanuit. Borstvoeding is het beste wat je je kind kunt geven dus waarom flesvoeding geven? Helaas liep dat iets anders dan gepland… Tijdens de bevalling bleek dat ik een infectie had en we moesten de eerste week in het ziekenhuis blijven. Hier hebben jullie over kunnen lezen in mijn bevallingsverhaal en mijn eerste weken als moeder. Hierdoor kwam de melkproductie slecht op gang en omdat mijn kleine mannetje erg hongerig was er ik bijna geen melk had, ging hij kauwen in plaats van zuigen. Dit deed natuurlijk gigantisch veel pijn! Na 24 uur aan de borst voeden,  werd het me midden in de nacht even te veel. Het was 24 uur na na de bevalling en ik was alleen me mijn kleine mannetje die uit alle macht melk uit mijn borst probeerde te krijgen. Het drong ineens tot me door dat het allemaal ook heel anders had kunnen aflopen. Ook Mochten we ons mannetje alleen vasthouden tijdens de voedingsmomenten. Hij had zo veel mogelijk rust nodig. Mijn vriend had ie avond even lekker geknuffeld en echt genoten van ons mannetje. Tijdens de voedingen lag hij dan wel lekker tegen me aan maar hij deed me echt zo veel pijn… Ik begon op te zien tegen de voedingen en was erg bang dat ik hem zou gaan associëren met pijn. Ik wilde ook van hem kunnen genieten! In overleg met de verpleegster zou de volgende ochtend een lactatie kundige langskomen.

Samen met haar probeerden we te voeden met een tepelhoedje. Dit deed inderdaad minder pijn maar ik had nog steeds heel weinig tot geen melk. daarom besloten we bij te voeden met kunstvoeding. Hier kozen we voor Nutrilon. Dit staat goed bekend en om eerlijk te zijn had ik me niet echt verdiept in in kunstvoeding omdat ik van borstvoeding uitging. Naast de kunstvoeding bleef ik kolven om de productie op gang te brengen. De eerste dagen had ik niet meer dan 3 druppels voeding. heel langzaam werd dit een keer 5 ml. Veel meer dan dat werd het eerst niet. Toch bleef ik doorgaan. Zoveel als kon zodat hij in ieder geval, alles wat ik had, kreeg.


Dit heb ik uiteindelijk een week of 3 volgehouden. ik kolfde toen per 24 1 voeding in totaal. Ik was bijna de hele dag bezig met voeden en kolven. ook snachts. Dit koste niet alleen veel tijd maar dit frustreerde ook nog eens enorm.

Krampjes
Helaas had ons ventje enorm veel last van krampjes. hij huilde zo veel en was vaak echt ontroostbaar... We zijn op internet op zoek gegaan naar oplossingen tegen krampjes en daar lazen we dat de combinatie borst en kunst voeding bij veel kinderen voor krampjes kan zorgen. We besloten alles er aan te doen om er voor te zorgen dat de krampjes stoppen. Daarom gingen we volledig over op kunstvoeding. zorgden dat hij goed boerde en ruimte had om scheetjes te laten. (want dat kan hij!) Ook gaven we voor elke voeding druppeltjes tegen darmkrampen. Je kunt deze kopen van Infacol maar wij kozen voor de kruitvat variant. deze heeft exact dezelfde werkzame stoffen maar is de helft van de prijs. Als laatste gebruikten we voor de flesvoeding geen warm kraanwater maar koud water wat we in de magnetron opwarmen. (in de warmwaterleiding zitten kleine koperdeeltjes die los kunnen laten en voor krampjes zorgen) Na een paar dagen merkten we al een hele verandering. hij huilde een stuk minder en was veel meer tevreden!


Honger!
Na een paar weken merkten we dat ons ventje wel eng hongerig was. Hij dronk al meer dan hij voor zijn leeftijd/ gewicht mocht hebben en nog had hij honger. Op het consultatie bureau vroeg ik of ik ook kon overstappen op voeding voor hongerige baby’s of iets kon geven waardoor hij meer maagvulling had. Dit rade ze af. Toch gingen we een andere voeding proberen. niet voor hongerige baby’s maar een ander merk. Zoals iedereen  denk ik wel mee heeft gekregen in het nieuws was er een heel probleem rondom Nutrilon. Dit werd opgekocht en verkocht aan China. Hierdoor was het soms een probleem om aan voeding te komen en moest ik er minimaal 1 op voorraad hebben. Daarom stapten we over op de voeding van Nestle. Deze is goedkoper en staat ook goed bekend.


Dit bleek echt een uitkomst. hij had aan minder voeding genoeg. hij sliep s’nachts langer door en dat vonden wij ook wel heel fijn! Toen hij iets meer dan 3 maand oud was had hij toch niet voldoende meer aan alleen melk. daarom gaven we heb s’avonds voor het slapen gaat een klein beetje Bambix rijstebloem pap door de fles. hiervoor was hij volgens het consultatiebureau nog te jong voor maar hij was er echt aan toe. Dit ging gelijk goed en hij vind het super lekker!

Eerste hapje
Toen ons mannetje 4 maand was werd het tijd voor zijn eerste hapje. Ik had me hier erg op verheugd maar dit was geen succes. Hij vond het echt niet lekker! Wij ook niet trouwens…
Hij kreeg peer, broccoli en doperwt van Ella’s kitchen. die halen we dus niet weer. Dit zorgde wederom voor krampjes. terwijl hij met veel moeite 1 theelepeltje had gegeten.


We besloten hem eerst pap te geven. Dit kreeg hij ook al in zijn fles dus de smaak kunde hij al. we maakten nu de pap alleen wat dikker zodat hij op te lepelen was. dit was een groot succes. In Duitsland kochten we nog twee andere soorten. (Daar is net een ander assortiment) we kozen voor griesmeel pap en een soort fruitpap. Dit vind hij erg lekker!


Nu krijgt hij naast de pap ook potjes fruit! en dat is een waar feest!


Hoe ging het bij jullie in het begin met de voeding?