zaterdag 12 september 2015

Nieuw of tweedehands voor je baby?


De laatste jaren is de taboe van de kringloop en tweedehandsspullen wat weggegaan, maar ik blijf het interessant vinden hoe mensen hierover denken! Als je zwanger bent krijg je vaak veel spullen aangeboden van de mensen om je heen die nog wel wat hebben staan, maar is alles bij je welkom?


Wij hebben er heel bewust voor gekozen om alle grote dingen nieuw te kopen. Zoals de babykamer, box, kinderwagen en de wip en schommelstoel. Ik heb van mijn vader aangeboden gekregen dat ik de babykamer wel mocht hebben van mijn zusjes van 6 en 3,5, maar dat wou ik niet. Ik vind het heerlijk om alle grote dingen nieuw te kopen en er helemaal onze stijl van de maken. Wij willen het later als er andere kindertjes bij mogen komen gaan doorschuiven en vaak is het zo dat dat met tweedehandsspullen al niet meer gaat lukken. Wat natuurlijk ook meespeelde was het financiële plaatje. Wij hebben het geld om alles nieuw te kopen, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen die dat niet kunnen, want het kost al snel een heleboel. Zo betaalden wij voor de grote dingen de volgende bedragen:

Combi kinderwagen € 798,-
Complete kinderkamer (ledikant, commode en kledingkast) €649,-
Box €199,-
Autostoel €129,- (wij kregen er een gratis te waarde van 99 euro bij de kinderwagen en betaalden dus maar 30 euro)

Dat komt al neer op €1676,- en dan heb je alleen nog maar de grote dingen zonder aankleding en alles wat er bij komt kijken!


Met kinderkleding denk ik juist de andere kant op. Ik vind het zonde om het duur te kopen en ben iemand van liever veel voor weinig dan weinig voor veel! Ik shop vooral bij de Hema, Wibra, Zeeman en C&A! Ook hebben wij vrij veel tweedehands kleding. Ik heb zakken vol van mijn vader gekregen en het leuke is dat daar ook dingetjes bij zitten die ik aan mijn zusjes heb gegeven. Ook kwam mijn collega laatst met een tasje waar ik de dingen die ik mooi vond uit mocht vissen! Super leuk. Ook schaam ik me niet om af en toe de kringloop binnen te wandelen om daar te kijken naar leuke kleding. Vaak betaal je maar een euro voor de kleding en ziet het er nog als nieuw uit. Toen we nog niet wisten wat het geslacht van de baby was hebben we ook een keer iets gekocht via marktplaats, maar achteraf heb ik daar toch een beetje spijt van. Dit vooral omdat het een pakket was met uniseks en ik achteraf toch denk dat ik het niet snel aan ga doen bij ons meisje!

Ook met andere dingen ben ik vrij makkelijk. We kopen veel nieuw, maar tweedehands is ook zeker welkom!

Ik denk zelf dat het bij een tweede kindje ook anders gaat zijn. Ik kan me nu echt niet inhouden om dingen te kopen!


Wat is jou mening over nieuw of tweedehands voor je baby?