vrijdag 11 december 2015

I dare #2 Bak iets lekkers! Wie maakt de lekkerste december traktatie?


Vier weken geleden kwam de eerste I dare challenge online en werd de opdracht voor de tweede challenge bekend gemaakt door Jantina! Vandaag laten wij onze uitwerking hiervan zien en komt de opdracht voor challenge nummer 3 online! 

De opdracht luid als volgt: 

Bak iets lekkers! Dit mag van alles zijn. Zolang het maar eetbaar is. Haal alles uit de kast en maak er wat creatiefs van! Wie maakt de mooiste en origineelste  december traktatie?

Jantina:

Oké dit staat al heeeeel lang op mijn to-make-list! Een Amerikaans gingerbread house!




Ik gebruikte daarvoor dit recept van Laura


Helaas was ik zo dom om de baktijd te vergeten en was het daarom aangebrand. Hier baalde ik enorm van! Ik had toen twee keuzes. Of iets anders bedenken of een nieuwe maken. Aangezien ik nog steeds niet fit ben en erg moe (en ook nog moest werken savonds/ snachts) besloten ik te kiezen voor een kant en klare set. Ik wist dat de ikea deze verkocht. (Ik woon er vlak bij) helaas dus niet helemaal zelf gebakken. De rest is wel allemaal zelf gedaan maar door de kit heb ik er nog wel een kunnen maken.




Ik zocht op internet uit hoe je het beste een huisje kan maken. Eerst decoreren en dan in elkaar zetten of andersom. Ik koos voor het eerste.




Voor de royal icing gebruikte ik 200 tot 220 gram poeder suiker op 1 groot eiwit met een heel klein  scheutje water. Dit roer je eerst een verte door elkaar zodat niet de hele jeuken opeens word overspoeld door een witte poederlaag. Daarna mix je dit een paar minuten op hoge stand tot een mooi mengsel. Op youtube staan verschillende tutorials met duidelijke uitleg over de dikte van de icing maar ik vond dit toch wel lastig.


Met voedselkleurstof geef je de icing de kleur die je wil en dan ga je aan de slag!




Ik heb het huisje vooral heel roze gemaakt. Het is een kadootje voor een van mijn beste vriendinnen die gek is op alles kerst en alles roze.


Het eind resultaat:



Ik ben echt super blij met Hoe hij er uiteindelijk uitziet. Dit is pas de 2e keer dat ik met royal icing werk. Ben best trots op het resultaat!


Paola:

Toen ik de opdracht las had ik meteen een idee wat ik wou maken. Wij vierden 6 december sinterklaas met mijn vader, zijn vrouw, mijn broer en mijn zusjes en het zou bij ons thuis gehouden worden. Ik had het idee om een taart met speculaas smaak te maken en dan decoreren met pepernoten!

Toch liep het uiteindelijk anders dan gepland, want ik wou er een hightea/brunch bij doen en dan was taart misschien wel veel erbij. Ik speurde wat op internet en kwam op de blog van Desiree een recept tegen voor cupcakes met pepernoten smaak. Ik besloot dat dit het moest worden!




Ingrediënten voor de cupcakes: 


160 gram boter
160 gram bruine basterdsuiker
160 gram zelfrijzend bakmeel
4 eieren
2 theelepels speculaaskruiden
2 theelepels honing
2 eetlepels melk
125 gram gemalen pepernoten



Bereidingswijze cupcakes: 

- Verkruimel de pepernoten in een keukenmachine 
- Mix in een kom de basterdsuiker, boter en speculaaskruiden luchtig
- Klop de eieren los en voeg dit samen met de honing en de melk toe
- Mix het door tot het een geheel is geworden
- Voeg het zelfrijzende bakmeel toe
- Spatel de pepernoten door het beslag
- Verdeel het beslag over de vormpjes. Vul ze voor 2/3 deel en niet voller, want anders overstromen ze
- Bak de cupcakes in 30 minuten gaar op 180 graden


Ingrediënten voor de kruidnoot botercrème:

400 gram poedersuiker (Wij maakten dit zelf van 400 gram suiker) 
200 gram boter
3,5 eetlepels water
3 theelepels koek- en speculaaskruiden
50 gram gemalen pepernoten
12 pepernoten voor de decoratie

Bereidingswijze botercrème

- Mix de boter luchtig in een kom
- Voeg de poedersuiker toe en mix dit totdat alle suiker is opgenomen
- Voeg de speculaaskruiden en het water toe
- Mix totdat je een zacht en luchtig mengsel heb
- Spatel de pepernoten erdoor
- Doe de topping in een spuitzak 
- Decoreer de cupcakes met de topping en als finishing touch met een pepernoot


Zowel de visite als ik zelf vonden de cupcakes lekker. De smaak van de pepernoten komt goed terug, maar de cupcakes zijn wel erg machtig. Vooral de topping is mierzoet, dus je moet wel een echte zoetekauw zijn!

Nieuwe opdracht. Bedacht door Paola en 8 januari online
Ik wou eigenlijk iets wat niet met eten te maken had, maar ik kon niks bedenken en ik moet natuurlijk rekening houden met dat ik 3 januari uitgerekend ben en dus ook niet zoveel tijd zou hebben om de opdracht uit te voeren. Daarom toch weer een opdracht met eten, maar wel een waar je veel kanten mee op kunt en met 1 ingrediënt die je bij geboortes altijd ziet.
De opdracht is: Maak iets eetbaars met geboortemuisjes (ik kies natuurlijk voor de roze variant ;))

Wie vind jij de winnaar van deze challenge?