dinsdag 14 juli 2015

Vertellen dat je zwanger bent


Vanaf het moment dat ik de positieve test in handen had kon ik niet wachten om het aan mensen te gaan vertellen. Heel verstandig is het niet, want er kan nog veel misgaan, dus wij hebben het in stapjes verteld. Vandaag vertel ik wie we het wanneer verteld hebben en op welke manier.

Onze moeders:
Vrijwel meteen na de positieve test zijn we naar mijn moeder gereden. Het enige wat ik eerst nog deed was me aankleden! We hebben het gewoon verteld. Bij de miskraam zwangerschap had ik een speentje voor haar ingepakt met I love oma erop, maar nu hebben we het wat minder spectaculair aangepakt. S'avonds vierden we de verjaardag van mijn man en gelukkig ging zijn moeder en haar vriend als laatste weg. Ook hun hebben we het gewoon zo verteld. Ook de moeder van mijn man wist dat het de keer ervoor mis was gegaan, dus daarom hebben wij ervoor gekozen om het hun vrijwel meteen te vertellen.


Onze vaders: 
Na de eerste goede echo met 6.3 weken reden we naar mijn vader. We hadden een smoes over dat de belastingdienst ons een rekening van 3000 euro had gestuurd en onderweg kochten we een mutsje met opa's knuffelbeer erop geborduurd! Ik heb twee jongere zusjes we hebben het mutsje bij mijn jongste zusje van 3 op haar teddybeer gedaan en achter mijn rug verstopt. We ver luisterden haar in dat ze die dan straks aan haar vader moest geven. Helaas liep niet helemaal volgens plan, want de vrouw van mijn vader bleef wat langer boven dan verwacht. Ondertussen vertelde mijn zusje honderduit dat ik een beer met een mutsje op achter mijn rug had! Toen was het al snel duidelijk. De vrouw van mijn vader vermoedde het al toen we belden!

Bij mijn schoonvader heeft mijn man ingebroken op de tv en daar de echo foto op laten zien!

Onze vaders wisten ook beide dat het mis was gegaan hiervoor, dus ook die hebben we het vrij vroeg verteld.

Broers en zussen:
De broers en zussen hebben we het verteld na de tweede echo met 9.5 weken. Ik was toen zo'n 10 weken zwanger en tijdens het vieren van mijn verjaardag hebben we het de broers en zussen verteld. Bij mijn broer hebben we chocolaatjes met in de vorm van beschuit met roze muisjes uitgedeeld. Helaas viel het kwartje niet! Mijn schoonvader maakte de opmerking of dat de kleur was?! En toen hebben we het gewoon verteld!

Bij zijn broers en zus hebben we gedaan alsof ik nog geen cadeautje van mijn man had gehad. We hadden twee rompers ingepakt en die heb ik uitgepakt. Eenmaal uitgepakt zei ik: Dat komt straks goed van pas en toen is mijn man met de roze beschuit chocolaatjes van Puur rondgegaan.

Opa's en oma's:
Een dag na de tweede goede echo zijn we naar de opa en oma van mijn man geweest. Daar maakte opa en opmerking of ik nog wel bezig was met afvallen en mijn man speelde daar op in met dat dat de eerste 9 maanden niet meer ging lukken. Het kwartje viel al snel en de glinsterende ogen van oma waren zo leuk om te zien!

De opa en oma van mijn man van zijn vaders kant hebben we het pas na de derde echo met 11.4 weken verteld. Zij zijn wat vergeetachtig aan het worden en daarom hebben we toch voor wat meer zekerheid gekozen. Hun hebben we het gewoon zo verteld en oma bleef maar vragen wanneer we uitgerekend waren!

Helaas leven mijn opa's en oma's niet meer. Ik heb ik mijn leven alleen de moeder van mijn moeder gekend en vind het nu wel jammer dat ik het haar niet meer kan vertellen.

Op mijn werk:
Op mijn werk hebben we een team met zo'n 7 collega's. Met twee collega's heb ik een hele goede klik en die heb ik het vrijwel meteen verteld! Ook heb ik het mijn manager toen ik 8.2 weken zwanger was verteld. Ik was zoveel aan het overgeven op het werk dat ik het niet langer voor me kon houden. S'middags vertelde ik het aan de districtsmanager wat eerder mijn manager was ook de regio manager is op de hoogte gebracht. Helaas heeft die zijn mond niet gehouden. De overige collega's in het team heb ik het verteld toen ik 10 weken zwanger was.

Kennissen en vrienden: 
Jantina heb ik meteen een app gestuurd met de foto van de test en ook een andere vriendin wist het al snel, want daar had ik 4 dagen na de positieve test mee afgesproken en toen kon ik het niet meer voor me houden! Een andere vriend heeft het op dezelfde manier gehoord als mijn broer.


Facebook:
Na de derde echo heb ik het op Facebook verteld met de foto die je hierboven ziet. Daarbij heb ik de tekst:

------ Van collega's naar vrienden, van vrienden naar vriend en vriendin, van vriend en vriendin naar man en vrouw en van man en vrouw naar aanstaande papa en mama!'

We kregen een hele berg met felicitaties. Echt super leuk!


Hoe heb jij je zwangerschap bekend gemaakt?