vrijdag 15 april 2016

Dag ritme Selena (3,5 maand)


Selena is nu 3,5 maand oud en de afgelopen maand heb ik een behoorlijk vast ritme met haar gekregen. Ik merk dat Selena regelmaat nodig is en de laatste weken gaat het allemaal vanzelf. Ik hoef haar bijna nooit meer wakker te maken voor een voeding, maar toch stuitte ik van de week ook op een 'probleem'
Het ritme van Selena is als volgt:

Selena wordt wakker tussen 6:00 en 8:30. Meestal wordt ze uit haar zelf wakker, maar het wil ook nog wel eens voorkomen dat ze dit niet doet. Mocht dit het geval zijn dan maak ik haar om half 9 wakker zodat niet haar hele ritme in de war raakt. Ik voed haar dan op bed en daarna ga ik haar aankleden. Hierna speelt ze vaak even beneden in de box. Vaak is dit niet heel lang en na 15 a 30 minuten leg ik haar weer in bed. De volgende voeding is tussen 11 uur en half 12. Na het voeden is het weer speeltijd en ongeveer 60 a 90 minuten nadat ik haar uit bed heb gehaald gaat ze weer naar bed. Dan is er weer een voeding tussen half 3 en 3. Ook hierna is ze 60 a 90 minuten wakker en daarna gaat ze weer naar bed. Dan is het alweer tijd voor de laatste voeding. Deze geef ik om de dag om kwart over 6 en anders om half 7. Voor deze voeding moet ik haar meestal wakker maken. De reden dat het de ene keer eerder is dan de andere keer is omdat ze daarna in bad gaat. Ook na deze voeding is het eerst speeltijd. Nadat ze in bad is geweest of is gewassen is het tijd om weer naar bed te gaan.



Ik zit op dit moment dus nog maar op vier voedingen per dag en dit baarde me zorgen, want dit leek me erg weinig. Ik besloot contact op te nemen met het consultatiebureau en belde ze. Twee weken geleden maakte ik haar namelijk nog wakker voor een late voeding om half 11, maar ze deed steeds vaker haar mondje niet meer open en weigerde. Hier besloot ik dan ook mee te stoppen, want ze kwam vaak nog wel voor een voeding in de nacht. Hoe laat dit was was altijd een verassing soms 2 uur, maar het kon ook half 6 zijn. Na 6 uur gaan we uit bed en is het ervoor dan slapen we na de voeding weer verder. Een paar dagen ging het goed, maar toen kreeg ze last van een sprong (dit was vorige week) en sindsdien sloeg ze de nachtvoeding ook over. In totaal zit er vaak meer dan 13 uur tussen de voedingen, maar ze vraagt ook niet om meer en is heel tevreden! Het consultatiebureau vond het ook weinig en we besloten dat het slimmer was om er een voeding bij te doen overdag. Ik maakte een nieuw plan met de volgende tijden 7:00,10:00,12:30,15:30 en 18:15. Dit hebben we gisteren geprobeerd, maar het was een drama. Selena was helemaal uit haar doen, huilde veel, was nog maar 45 minuten wakker tussendoor en spuugde. Ik dacht nog dat ik er even doorheen moest, maar maakte me toch zorgen om haar gewicht, dus vanochtend besloot ik bij het consultatiebureau langs te gaan. Haar gewicht en lengte was prima in orde en om de rust te bewaren besloten we toch op de oude voet verder te gaan. Sommige kindjes vragen nu eenmaal wat minder en zolang ze goed groeit en tevreden is is dat prima!


Wat voor ritme had jou kindje met 3,5 maand?