donderdag 23 juli 2015

De geslachtsbepalende echo


We weten alweer meer dan een week dat we een meisje krijgen en het leek me leuk om te schrijven hoe ik de geslachtsbepalende echo heb ervaren, waar ik het heb laten doen en natuurlijk laat ik ook wat foto's zien!

Wat is een geslachtsbepalende echo?
Zoals de naam al zegt is het een echo om het geslacht te bekijken! Vaak doen ze dit ook wel met de 20 weken echo, maar daar zijn ze niet verplicht om ernaar te kijken. Wij hebben voor deze extra echo gekozen, omdat het ons leuk leek en we niet langer wilden wachten! Vanaf ongeveer 16 weken kunnen ze het geslacht vinden op de echo. Vaak is het zo dat als het bureau het geslacht niet kan vinden dat je dan gratis nog een keer terug komen!

Waar hebben wij de echo laten maken?
Wij zijn naar Babyview in Oosterwolde geweest. Ik vond dit bureau via internet en je kunt er verschillende pakketten afnemen. Wij twijfelen nog of we rond de 26 weken nog een 3d pretecho willen. Een pakket van beide echo's kost 115 euro en alleen de geslachtsbepaling heeft ons 35 euro gekost. Dit wordt niet vergoed door de verzekering. Wat ik van babyview vind kun je lezen onder het volgende kopje!


Hoe ging de echo in zijn werk?
Wat was ik zenuwachtig voor deze echo. Gek, want de uitslag maakte niks uit! Toch was ik er misselijk van en kon ik niet rustig zitten. Toen we er aankwamen kwamen we bij een gewoon huis aan met aan de zijkant een deur voor het bureau. Bij binnenkomst voelde het meteen al wat vertrouwder, geen kille witte kamer, maar een gezellig ingerichte ruimte! Er lagen geboortekaartjes en tijdschriften om te bekijken en je kon koffie of thee pakken. We hadden om 8 uur s'avonds de afspraak en waren rond 5 over aan de beurt. Een leuke gezellige vrouw nam ons mee de kamer binnen en vroeg hoe ik me voelde. Ik vertelde dat ik het heel spannend vond en op de een of andere manier stelde ze me meteen gerust doordat ze niet zo zakelijk was! Ik ging liggen op een bed met voor me een groot scherm waarop we de baby zouden bewonderen!

De echo werd uitwendig gemaakt en al snel zagen we onze kleine druktemaker op beeld! De echo duurde in totaal zo'n 30 minuten. Eerst keken we naar de baby en daarna ging ze op zoek naar het geslacht. Ik dacht een piemeltje te zien en toen schoot ze in de lach en mijn man ook. Het bleek dus overduidelijk een meisje te zijn! Oeps! Naast het geslacht werd er ook nog gekeken of alles er verder goed uitzag. Ondertussen smolten wij weg bij de beelden van onze kleine meid. Ze was zo beweeglijk aan het trappen en we zagen zelfs dat ze aan het drinken was en haar tongetje uitstak. Mijn ogen werden vochtig, want dat was gewoon mijn dochter die ik op het scherm zag! Trots als een pauw was ik en nog steeds trouwens!

Aan het einde vroeg ze of wij nog vragen hadden en vertelde ze dat er ook een mogelijkheid was om de 20 weken echo door haar te laten uitvoeren. Ik legde uit dat mij dit heel leuk vond, maar dat ik misschien naar het ziekenhuis moet omdat ik een afwijking aan mijn nieren heb. Zonder dat wij het wisten checkte ze even snel de nieren en die zaten er beide!

Voordat we weggingen kregen we 4 grote foto's mee en een sleutelhanger met daarin een kleine foto!



Heb jij een geslachtsbepalende echo laten doen?