vrijdag 9 oktober 2015

Mama - tag


Iedereen heeft vooraf wel een beeld van hoe ze zelf als moeder wil zijn en wat ze wel en niet gaat doen, maar als de kleine er is dan veranderd er vaak toch wel het een en ander en stel je jezelf bij! Wij hebben vandaag de mama-tag ingevuld om jullie een beeld te geven van hoe wij erover denken


1. Hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn ze?
Jantina: Ik heb 1 zoon, Jenoah. Hij is nu 6 maand.
Paola: Ik heb nog geen kinderen, maar ben nu in verwachting en op 3 januari 2016 uitgerekend

2. Wat zijn de mooiste en minder mooie momenten?
Jantina: De mooiste momenten vind ik de knuffelmomentjes. lekker na de fles even lief knuffelen en gek doen. (niet te gek want dan komt het natuurlijk weer omhoog hahah) de moeilijkere momenten vind ik als Jenoah niet lekker in zijn vel zit en veel huilt. het is soms zo moeilijk om er achter te komen waar hij last van heeft.
Paola: De mooiste momenten van het zwanger zijn vind ik de trapjes en bewegingen van de baby! Iedere keer voelt het weer bijzonder. Wat ik minder vind aan de zwangerschap zijn alle kwaaltjes die erbij komen kijken!
3. Wat vind je van straffen en belonen?
Jantina: Ik vind het vooral belangrijk dat het kind weet waar hij aan toe is. Wat straffen betreft... Voor het ene kind zal duidelijke toespreken genoeg zijn maar een ander is daar niet van onder de indruk. Een kind belonen voor goed gedrag vind ik veel belangrijker.  Maar dit moet natuurlijk wel in balans zijn met elkaar en niet overdreven worden. Ik zal bijvoorbeeld niet bij alles zeggen: ooooh wat goed dat je mama een handje gaf met oversteken!!! (En dat zo overdreven vrolijk als we allemaal wel eens moeder hebben horen doen.) Ik zal eerder bedanken dat ze zo goed hebben uitgekeken.
Paola: Het hoort er allebei bij! Ik ben zelf denk ik wel vrij makkelijk en moet gaan leren om duidelijk grenzen aan te geven voor als de kleine er is! Ook vind ik het belangrijk dat je bij het straffen rustig blijft en niet gaat schreeuwen. Ook over het belonen heb ik wel zo mijn gedachtes, maar hoe we dat vorm gaan geven weet ik niet. Wel vind ik net als Jantina dat je het belonen niet moet overdrijven!

4. Slaap jij bij je kind op de kamer? Of zou je dit doen?
Jantina: Ik zeg niet dat ik dit nooit zal doen. Tot nu toe heb ik het nog nooit gedaan. Ook toen we na onze eerste week in het ziekenhuis thuis waren, heeft Jenoah gelijk op zijn eigen kamertje geslapen. Mocht hij een keer een nachtmerrie hebben is het voor een keer natuurlijk geen probleem.
Paola: Ik vind het belangrijk dat ons kind straks in haar eigen bedje slaapt. Wel denk ik dat ze de eerste weken bij ons op de kamer komt te slapen en ook met nachtmerries zal er later wel een uitzondering zijn.

5. Wat is volgens jou een must have baby artikel?
Jantina: Dit vind ik een lastige. .. naast alle dingen die je toch al hebt ( denk: wandelwagen e.d.) vind ik babyschoentjes ideaal. Al vanaf de eerste weken. Zo kan je baby niet steeds zijn sokjes uitschoppen.
Paola: Hier kan ik nog niks over zeggen. Daar kom ik later pas achter!

6. Noem 1 ding dat je hebt gekocht voor de bevalling maar nooit hebt gebruikt.
Jantina: gekocht niets eigenlijk. Wel heb ik mijn moeder gevraagd een trappelzak voor in de wandelwagen te maken.  Maar meneer is inmiddels hier te groot voor. Dus helaas nooit gebruikt. Alleen 1 keer voor de foto.
Paola: Ook hier kan ik nog niks over zeggen! Wel heb ik van Jantina een apparaat geleend om het hartje mee te luisteren en die heb ik slechts een keer gebruikt en ga ik denk ik ook niet meer gebruiken. Ik ben veel te bang dat ik het hartje niet zou kunnen vinden.


7. Heb je altijd kinderen gewild? Hoeveel kinderen zou je willen?
Jantina: Ja. Ik wist al heel jong dat ik een jonge mama wilde worden! Liefst rond mijn 20e. Op mijn 26e ben ik bevallen en achter af vind ik dat jong genoeg. Ik wilde altijd 2 kinderen. Een jongen en een meisje. Hoe cliché haha. Nu zou Ik heb liefst een groot gezin hebben met 5 kinderen, helaas is ons huis daar niet groot genoeg voor en ik wil wel mijn kinderen alles kunnen geven zoals een eigen kamer. Dus we zullen zien wat de toekomst brengt.
Paola: Ja. In mijn vriendschappenboekje van toen ik een jaar of 9 was staat dit ook geschreven bij de vraag wat wil je later worden. Zelf zou ik graag vier kinderen willen als dit zou kunnen.

8. Denk je dat je relatie is veranderd sinds jullie ouders zijn? hoe?
Jantina: Jazeker. Het is heel bijzonder om je partner als ouder te zien. Zoiets moois. Je krijgt op een heel andere manier bewondering voor elkaar.
Paola: n.v.t.

9. Date night? Hoe vaak per maand?
Jantina: Ik hou dit graag spontaan. Zo eens in de twee maanden een dagje. Over een paar weken gaan mijn vriend en ik twee dagen naar een luxe hotel. Even heerlijk tijd voor elkaar!
Paola: Ook ik prik me hier niet op vast. We zien wel hoe het loopt. Wel wil ik ieder jaar op onze trouwdag een date night samen hebben zonder kinderen!

10. Ga je nu ook anders om met je vrienden?
Jantina: Ik denk het wel... onbewust. Het is nu minder makkelijk om even af te spreken.
Paola: De verandering die er is nu ik zwanger ben is dat ik veel minder energie heb en geen hele dag meer kan winkelen en geen wijntjes meer drink!

11. Ga je ook gemakkelijk even weg met kinderen? (stad in of dagje weg)
Jantina: Dit vergt enige voorbereiding maar we gaan regelmatig een dagje weg naar vrienden of familie (met de auto). En elke week wel een keer de stad in met de bus.
Paola: Ik hoop dat dit straks nog makkelijk gaat! Ik zou het zonde vinden als we dit niet meer zouden doen.

12. Wat is je droom vakantie? 1 met kind(eren) en 1 zonder.
Jantina: Met kids is mijn droomvakantie op safari in Afrika.  Heerlijk dicht bij de natuur en wilde dieren in hun natuurlijke omgeving bewonderen. Zonder kids... machu  picchu in Peru.
Paola: Ik zou graag een keertje met mijn man naar Hawaii of New york gaan en met kinderen naar Disney land Parijs, maar dan moeten ze al wel wat ouder zijn!

13. Welke winkels koop je kleding voor je kind(eren)?
Jantina: Ik koop kleding pakketten via marktplaats en vul dit aan met kleding van H&M ,Wibra Zeeman en natuurlijk Primark
Paola: Ik shop nu vooral bij de Zeeman, Wibra, C&a, H&m en Hema! Helaas geen Primark in de buurt.

14. Hoe ziet jou “mommy’ make-up look er uit?
Jantina: verrassend genoeg heb ik de laatste tijd steeds vaker geen make-up op. Terwijl ik nog geen jaar geleden eigenlijk nooit zonder de deur uit ging.
Paola: n.v.t, maar ik hoop tenminste nog iedere dag mascara op te gaan doen!


15. Nu je zelf moeder bent (of word) herken je nu ook meer van je eigen moeder in jezelf?
Jantina: Soms wel. Dan zeg ik iets en dan is het echt alsof ik mijn moeder hoor praten haha. Ik denk alleen wel dat dat steeds meer gaat worden naarmate Jenoah ouder word.
Paola: Ik merk sowieso dat ik de laatste jaren mijn moeder beter ben gaan begrijpen.

16. In bad of onder de douche? (voor jezelf en voor je kind(eren)?
Jantina: We hebben geen bad haha. Ook Jenoah gaat lekker mee onder de douche.
Paola: Nu nog in bad, maar dit zal straks wel douchen worden! Voor de baby denk ik de eerste tijd vooral in bad.

17. Zwangerschap kilo’s… moet het er perse allemaal af of mogen moeders iets voller zijn?
Jantina: Tegenwoordig word er gedaan alsof het een race is om zo snel mogelijk weer je oude broek te passen. Ik ben nu na 6 maanden weer op mijn oude gewicht. Dat vind ik prima. Niet omdat het moet maar omdat ik dan prettiger in mijn vel zit.
Paola: Ik wil proberen om ze er zo snel mogelijk weer af te hebben en een boel extra. Dit is vooral omdat ik weet dat ik er zelf anders last van heb!

18. Opleiding van je kind(eren). Vind je een goede opleiding een must?
Jantina: Ik heb zelf mijn opleiding niet afgemaakt. Hier baal ik toch wel van. Ik zal mijn kinderen vooral stimuleren hun hart te volgen. Tegenwoordig is vooral ervaring erg belangrijk.
Paola: Ik heb zelf mijn opleiding ook niet afgemaakt en vind het wel belangrijk dat mijn kinderen later door gaan leren. Mochten ze dit niet willen dan denk ik wel dat ik het snel zou accepteren.


Wat is er voor jou duidelijk veranderd sinds je moeder bent?