vrijdag 16 oktober 2015

Afvallen na de zwangerschap - update!


Geschreven door Jantina
Ruim 2 maanden geleden schreef ik over mijn strijd tegen de zwangerschapskilo’s. Wat is er sinds dien veranderd? Hoe is het de afgelopen maanden gegaan? Dat kunnen jullie vandaag lezen.


Twee maanden geleden voelde ik me positief en energiek. Ik sportte (bijna) elke dag. Ik at gezond en dronk veel water. Ik viel in 7 weken ruim 8 kilo af en was op de goede weg.


Helaas is er sinds dien weinig veranderd. Mijn gewicht staat vrijwel stil. Ik kwam er twee aan waarvan er nu weer 3 af zijn maar zit qua motivatie in een behoorlijke dip. Ik ben nu ruim 10 kilo lichter dan toen ik begon met afvallen en zit daarmee ook weer rond mijn gewicht van voor de zwangerschap. Daar ben ik blij mee maar mijn lijf is niet meer zoals het was. Nu wist ik dat natuurlijk altijd al maar toch…Mijn hele leven ben ik erg onzeker geweest over mijn gewicht/uiterlijk. Ik heb me altijd te dik gevoeld. Ik ben een snoepkont en hou niet echt van sporten. Toch… Als ik me er toe zet en gezond leef, voel ik me zoveel beter! Waarom is het dan zo lastig..




Vorige week was ik officieel onder mijn oude gewicht. Wat was dit een heerlijk gevoel! Mijn moeder kwam een dagje langs en we gingen even samen de stad in. Bij de H&M kocht ik een heel leuk jurkje en ik voelde me er goed in! Sexy, vrouwelijk en weer mijn oude ik. We hadden afgelopen weekend een verjaardag van een vriendin en ik trok dat jurkje aan. We gingen al in de middag heen zodat Jenoah niet midden in de nacht nog weer mee in de auto moest, maar we gewoon s'avonds naar huis konden. Het was erg gezellig.


Mijn vriendinnen en ik zijn altijd erg eerlijk tegen elkaar en halverwege de dag liet ze doorschemeren dat ik wat rechter op moest staan want als ik mijn buik zo uitzette leek ik net hoogzwanger. Maar dat leek waarschijnlijk zo door mijn jurkje… Nou… Fijn! Weg goed gevoel. Ik weet dat ze het niet lullig heeft bedoeld en ik voelde me er ook niet echt heel rot door maar het is toch een deuk in je zelfvertrouwen. Later die avond kwamen er meer en meer mensen. Ik ging even buiten kijken bij de vuurkorf die aanstond en bij de deur kwam ik een kennis tegen. Hij bekeek me eens goed en zei: “Oooh zo te zien mag ik jou ook feliciteren!” Dit kwam echt even hard aan… Ik maakte er een grapje van dat ik mijn best aan het doen was om op hem  te gaan lijken. (hij is zelf ook verre van slank.) Ik ben doorgelopen en was er toen klaar mee. Is dat echt hoe andere mensen mij zien?



Oke! tijd voor verandering. Niet voor anderen maar voor mezelf! Ik wil gewoon weer goed in mijn vel zitten en blij zijn met hoe ik er uit zie. En bovenal… ik wil een gezond bmi hebben en een actieve moeder kunnen zijn voor Jenoah! Wat werkte er nou zo goed? Waardoor voelde ik me fijn. Ik moet toch toegeven dat dat de gezonde levensstijl was. Met name het sporten. Ik werk 4 avonden/ nachten en als ik vrij ben vind ik het wel erg fijn om even rust te pakken. Vanaf vandaag ga ik me weer richten op gezond leven! Veel water drinken. Gezond eten en niet snoepen. En het belangrijkste… Sporten.