donderdag 25 juni 2015

Zwangerschaps kwaaltjes in het 1e trimester


Zwanger zijn is geweldig, maar brengt helaas ook een hoop nare kwaaltjes met zich mee. Er zijn mensen die er helemaal geen last van hebben, maar ook mensen die heel veel kwaaltjes hebben en dan in extreme vorm. Zelf heb ik vrij veel last van kwaaltjes, maar ik mag niet klagen! Ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het slechter hebben!

Kwaaltjes waar je tijdens het 1e trimester van de zwangerschap last van kunt krijgen: 

Misselijkheid:
Dit begint meestal met 6 weken en rond de 8/9 weken zit het op een hoogtepunt. Meestal zakt het na week 13 weer af, maar er zijn ook mensen die helemaal geen last van misselijkheid hebben of juist de hele zwangerschap lang. Ik ben vanaf week 6 misselijk geweest en vanaf week 7 begon het overgeven. In week 11 werd de misselijkheid iets minder, maar het is af en toe zeker nog aanwezig. Belangrijk is om als je s'ochtends wakker wordt zo snel mogelijk wat lichts te eten. Ook is het belangrijk om veel te drinken om uitdroging te voorkomen.

Banden pijn:
Je banden zijn met je bekken verbonden en je baarmoeder groeit waardoor je banden uitgerekt worden. Dit geeft pijnlijke steken. Ik heb al een week of twee een trekkend gevoel, maar gisteren kreeg ik echt een pijnlijke steek. Geen fijn gevoel.

Veel plassen:
Ik plas altijd al veel door wat problemen met mijn nieren, maar het is nu wel heel extreem. Aan het einde van de zwangerschap schijnt het nog erger te worden doordat de baby op de blaas drukt.

Vaginale afscheiding:
Ik heb altijd wel wat last van afscheiding, maar sinds ik zwanger ben is het veel slijmeriger en klonteriger. Sorry voor de details!

Verstopping:
Ik heb hier nu niet zoveel last meer van, maar in week 6 was het vreselijk. Ook hierbij vast sorry voor de details, maar ik had echt het gevoel dat ik een 1,5 liter fles aan het uit poepen was!

Aambeien:
Tijdens mijn verstopping had ik ook hier last van. Zeer pijnlijk kan ik je vertellen!

Strepen en jeuk: 
Strepen oftewel striae heb ik gelukkig nog niet, maar de jeuk herken ik wel. Mijn zij word wat uit elkaar getrokken en dat gaat jeuken.

Moeheid: 
Wat ben ik moe geweest zeg! Ik moest in de eerste weken een uurtje of twee/drie op een dag bijslapen en in week 8 was dit zelfs 5 a 6 uur! Nu ben ik nog steeds wel sneller moe, maar al niet meer zo extreem.

Wat ik ook merk is dat mijn nagels ineens veel sneller groeien. Ik kan op internet niks vinden dat het te maken heeft met het zwanger zijn, maar het valt me wel op. Ook heb ik ineens wekelijks een ontstoken vingen. Pijnlijk.


Van welke kwaaltjes heb jij last gehad tijdens je zwangerschap?