donderdag 19 november 2015

Stoppen met werken


Misschien is het wel de belangrijkste beslissing die je moet nemen als je zwanger bent. Als de kleine geboren is en je verlof loopt af breng je je baby dan naar een kinderdagverblijf, een gastouder of blijf je thuis? En voor hoeveel uur blijf je aan het werk. Een belangrijke beslissing voor de toekomt van jou en je gezin.
Naast dat het een belangrijke beslissing voor jezelf en je gezin is zijn er ook mensen in je omgeving die er zo zijn of haar mening over heeft. Gelukkig zijn hun niet degene voor wie de gevolgen zijn en daarom is het belangrijk dat je samen met je partner een beslissing maakt waar je beide achterstaat.

Carlo en ik waren het er samen over eens dat ik minder zou gaan werken of dat ik zou gaan stoppen. Ik heb alles financieel op een rijtje gezet en heb verschillende contracturen met elkaar verrekend. Zo heb ik 20 uur, 16 uur, 10 uur 5 uur en 0 uur tegen elkaar afgewogen. Qua opvang wisten we meteen dat een kinderdagverblijf voor ons geen optie zou zijn en dat wij voor een gastouder zouden kiezen als we ons kindje naar de opvang zouden brengen.

Als snel kwamen we erachter dat opvang regelen voor ons niet zo makkelijk zou zijn. Mijn man heeft een goede baan, maar vastigheid van uren heeft hij totaal niet. Hij maakt standaard zijn contract uren, maar zit er bijna iedere week wel overheen en dit kan oplopen tot wel 20 uur plus in de week. Ook de tijden die hij werkt zijn wisselend, want de ene keer is hij om half 5 thuis en een andere keer om 9 uur of zelfs helemaal niet en dan slaapt hij een nachtje of meerdere in een hotel.

22 weken zwanger

Kortom we zijn afhankelijk van mijn uren. Helaas konden ze bij mij op het werk ook geen vaste dagen regelen wat ik heel goed begrijp, want in een winkel is het belangrijk dat je flexibel bent! Voor mij werd toen al snel duidelijk dat 20 uur en 16 uur afvielen, want dit zouden maar zo 5 of 4 dagen kunnen zijn. Ook 5 uur viel al snel af, want dat zou financieel niet echt wat opleveren. Ik woon namelijk zo'n 15 km enkele reis van mijn werk af en zou dan geen reiskostenvergoeding meer ontvangen.

Wat dus uiteindelijk over bleef was 10 uur of stoppen! Voor mij een moeilijke keuze en ik zet de voordelen en nadelen die ik zag even voor je op een rijtje

Voordelen 10 uur:
- Sociale contacten
- Kind leert ook regels van een ander
- Kind leert met andere kinderen te spelen
Nadelen 10 uur:
- Geen reiskosten vergoeding
- Niet alles mee kunnen krijgen

Voordelen stoppen:
- 100% zelf de opvoeding bepalen
- Je maakt alle ontwikkelingen van je kind mee
- Je betaald niet voor opvang terwijl je man thuis is
Nadelen stoppen: 
- Sociale contacten

Wat andere mensen vaak ook als een nadeel zien op het moment dat je stopt is dat je geen inkomen hebt als dat van je man wegvalt. Persoonlijk vind ik dit niet realistisch, want als het inkomen van mijn man weg zou vallen dan heb ik aan een contract van 10 uur per week zeker niet genoeg en je weet nooit wat de toekomst brengt.


Zoals het nu lijkt hebben wij er voor gekozen dat ik stop met werken! Dit is al voor 99% zeker, maar straks als de kleine er is beslissen we definitief en in februari zal ik dan mijn ontslag gaan tekenen. Een moeilijke stap, want ik heb er 8 jaar gewerkt, maar ik merk dat ik een nieuwe uitdaging nodig ben. Mijn enige twijfel zat in de sociale contacten die ik ga missen, want wat heb ik een lieve collega's

Ondertussen hebben we het al aan meerdere mensen verteld en eigenlijk was ik wel een beetje bang voor de reactie's, maar dit is me uiteindelijk 100% meegevallen. Ik was bang dat mensen het niet zouden begrijpen. Stom, want de mening van een ander zou niet uit moeten maken.


Gaat jou kindje naar de opvang? Of ben je fulltime moeder?