woensdag 4 november 2015

Aankomen tijdens de zwangerschap


Ik ben altijd best wel veel bezig geweest met mijn gewicht en ik weet zeker dat ik niet de enige vrouw ben die dat is! Ik heb heel vaak een dieet gevolgd en struggle nu al zo'n 13 jaar met mijn gewicht. Zo erg dat het soms zelfs obsessief was. Nu ik zwanger ben moet ik het loslaten, maar makkelijk vind ik dat zeker niet.

Zo'n 13 jaar geleden waren er thuis veel problemen. Mijn ouders hebben jaren lang ruzie met elkaar gehad wat uiteindelijk uitliep op een scheiding toen ik 16 was. 

De problemen met mijn gewicht zijn begonnen toen ik een jaar of 13 was. Ik at mijn verdriet weg en kwam aan. Ik denk niet dat ik op dat moment overgewicht had, maar als meisje in de pubertijd vond ik mezelf te dik en ik begon drastisch te lijnen en steeds minder te eten. De kilo's vlogen eraf en ondanks dat ik nog maar 43 kilo woog voelde ik me nog steeds dik. Er gebeurde van alles thuis wat niet juist was en daarnaast ging ik ook met jongens om die jaren ouder dan mij waren. Ik vluchtte weg van huis en mijn ouders kregen steeds minder controle over mij en hadden geen idee waar ik me mee bezig hield. Ik zat verstrikt in haatgevoelens naar alles en iedereen en gelukkig ging dat over toen ik een vriendje kreeg waar ik me veilig bij voelde. Met deze jongen heb ik iets meer dan een jaar verkering gehad en door hem ben ik uit de put gekomen, weer gaan genieten en mezelf meer gaan waarderen. Ik zorgde goed voor mezelf en kreeg weer een normaal gewicht. 

November 2009

De jaren erna is er ieder jaar wat bijgekomen en de keren dat ik een dieet heb gevolgd kan ik niet meer op een hand tellen. Dr frank, Sonja bakker, Jijvaltaf, Bep en bodieboost. Ik heb ze allemaal meerdere keren geprobeerd, maar uiteindelijk faalde ik keer op keer weer. 

Voordat we gingen trouwen ben ik wederom gaan lijnen en er is niet af gegaan wat ik wou, maar ik had zeker wel de nodige kilo's verloren. Ook daarna is er nog wel wat af gegaan en toen ik zwanger werd heb ik het lijnen los gelaten, maar probeerde ik wel gezond te eten. Helaas liep deze zwangerschap slecht af en met de echo in de 9e zwangerschapsweek bleek er geen hartactie te zijn. De dag voor kerst heb ik een curettage ondergaan en daarna ben ik weer gaan eten. Ik kon slecht omgaan met de emoties die er allemaal bij kwamen kijken. Een paar maanden later raakte ik weer zwanger en doordat ik in het begin van de zwangerschap zo misselijk was en veel overgaf viel ik eerder af dan dat er wat bij kwam. In de eerste 16 weken ben ik dan ook maar 300 gram aangekomen. Iets waar ik me wel zorgen over maakte, want kwamen er zo wel genoeg voedingsstoffen bij de kleine? In de weken erna kwamen er langzaam aan wat kilo's bij, maar bij 24 weken stond de stand nog steeds op 3,3 kg erbij! Niks om me zorgen over te maken dus. 

En toen kwam ik thuis te zitten door de klachten met mijn rug en bekken. Daarna zijn de kilo's erbij gevlogen en in de zeven weken die volgden kwam ik in totaal 6 kilo aan. In totaal ben ik nu dus bij 31 weken zwanger 9,3 kilo aangekomen en als ik naar de foto's kijk dan weet ik dat het gewicht vooral op mijn buik zit, maar toch zit het me dwars. 


Natuurlijk weet ik dat het erbij hoort en vind ik een gezond kindje veel belangrijker dan mijn gewicht, maar betekend dat dat je er niet mee mag/kan zitten? Ik ben bang voor waar ik straks eindig, want ik heb natuurlijk nog 9 weken te gaan! Iets waar ik me niet te druk om moet maken en wat ik na de bevalling maar moet bekijken, maar makkelijk vind ik dat zeker niet! Bij zwanger zijn hoort aankomen nou eenmaal en een bolle buik. Die show ik trouwens wel vol trots hoor! Het is gewoon meer het cijfertje.

Soms lees ik weleens berichten van mensen die vinden dat je niet moet zeuren dat je aankomt, want dat hoort erbij! Ergens snap ik dat wel, maar ik denk dat alleen zwangere vrouwen weten wat voor verschillen je allemaal doormaakt. Mijn bovenbenen krijgen steeds meer striae en mijn rug is nog nooit zo hol geweest. Daarnaast lekkende tepels en geen puf meer voor intimiteit. Mijn gevoel van vrouwelijkheid is wel naar een 3 gedaald hoor en ik heb me nog nooit zo onzeker gevoeld!

Na de bevalling ben ik van plan om het roer op vele vlakken om te gooien en ik wil in 2016 +/-30 kilo afvallen! Een nieuwe start en een nieuw begin!


Was jij onzeker over je gewicht tijdens de zwangerschap?