zondag 8 november 2015

Intake kraamzorg (Naviva)


Donderdag avond hadden we de intake met de kraamzorg. Je hebt verschillende kraamzorg bureau's en wij hebben voor Naviva gekozen. Dit omdat meerdere mensen uit de familie ook kraamzorg van hun hebben gehad en dit goed hebben ervaren! Vandaag deel ik hoe ik het gesprek heb ervaren.

Een paar weken geleden werd ik gebeld om een afspraak te maken. Aangezien Carlo overdag werkt maakten we een afspraak voor de avond. Ik kreeg een tijdje later een afspraakbevestiging en daarin stond ook aangegeven dat we het magazine even moesten doorlezen en dat het belangrijk was om de zorgpolis erbij te houden ivm vergoedingen. Ook had ik bij mijn man aangegeven dat hij na moest denken over vragen die hij had en andere belangrijke punten.
Verder dan een vraag over de klossen en twee punten kwamen we niet. De punten die wij hadden was dat we er geen stagiaire bij willen hebben. Dit is vooral omdat ik het al best moeilijk vind dat ik zelf niet weet wat ik kan verwachten en dat het me zo rustiger lijkt. Ook hebben we liever iemand die niet rookt. Mocht dit wel zo zijn dan is het niet anders, maar onze voorkeur gaat er niet naar uit.

Om 19:00 stond de mevrouw van Naviva voor de deur. We hebben de intake gedaan en voor ons is er een boel duidelijk geworden. Bij de bevalling zal iemand anders aanwezig zijn dan in de kraamweek en de mevrouw benadrukte vooral dat het belangrijk is dat wij ons er goed bij voelen. Wij bepalen wat we wel en niet willen en als het ons niet bevalt dan kunnen we altijd naar iemand anders vragen! Een fijn idee, want een klik is wel belangrijk en je hoort soms rare verhalen. Over het aantal uren kraamzorg die we willen/krijgen hoefden we nu nog niet te beslissen en dat mag gelukkig na de bevalling! Ik heb geloof ik recht op 49 uur omdat ik borstvoeding geef en zou extra uren kunnen krijgen ivm de problemen met mijn bekken.

Na het gesprek voelde ik me meer gerust gesteld en heb ik weer een zorg minder. We hebben een map gekregen met daarin een rapportage verslag die tijdens de kraamweek bijgehouden gaat worden. Ook kunnen we hierin bepaalde eisen aangeven en welke taken wij willen dat de kraamverzorgende op zich gaat nemen.