vrijdag 13 november 2015

I dare #1 3 gangen menu voor 2 personen voor €7,50 + nieuwe opdracht


Daar is hij dan! De uitwerking van de eerste I dare opdracht! Afgelopen woensdag hebben wij onze culinaire hoogstandjes aan onze mannen laten proeven en die konden onze kookkunsten wel waarderen! 
De eerste opdracht was om een 3 gangen menu samen te stellen voor 2 personen met een aankoop bedrag van maximaal €7,50. 

De spelregels waren verder als volgt:


- Zend 3 foto's in van de gemaakte gerechten (voor,hoofd en nagerecht)
- Omschrijf de bereidingswijze van de gerechten
- Zend een foto mee van je kassabon
- Je mag geen ingrediënten uit eigen keuken gebruiken behalve water, peper, zout, suiker en olie
- Wees creatief!




Beide deden we de boodschappen bij de AH. Links is de bon van Paola en de andere twee zijn van Jantina.

Paola:



Wat heb ik zitten puzzelen om een goed menu bij elkaar te sprokkelen! Ik rekende uiteindelijk €7,35 af bij de kassa en moest kiezen tussen chocolade voor bij mijn nagerecht of rode ui door mijn hoofdgerecht! Natuurlijk is het de chocolade geworden!

Jantina:



Wat vond ik dit super leuk! En eigenlijk ook nog makkelijker dan ik dacht. Ik had eerst €6.10 gebruikt en daarna nog voor €0.65 roomkaas gekocht. Uiteindelijk was ik dus voor €6.75 klaar.


Voorgerechten:

Paola: 




Pizza stokbroodjes:


Benodigdheden:

- 8 sneetjes afbak stokbrood 
- Half blikje tomaten puree 
- 2 plakjes ontbijtspek
- Geraspte kaas 

Bereidingswijze:

- Snij 8 sneetjes stokbrood af
- Stop de sneetjes stokbrood 4 minuten in de oven op 185 graden
- Besmeer de sneetjes met de tomatenpuree
- Verdeel een de plakjes spek in 4 reepjes per plakje
- Bestrooi ze met kaas
- Bak in 4 minuten af op 185 graden

Conclusie: 
Een lekker voorafje met veel smaak en makkelijk om te maken!

Jantina:




Groentesoep met soepstengels


Benodigdheden:
- Blik groentesoep
- 2 blaadjes bladerdeeg
- Zeezout en/of Italiaanse kruiden


Bereidingswijze:
- Snij de plakjes blader deeg ieder in 5 reepjes. Draai deze rond en leg op een bak papiertje. 
- Bestrooi met zeezout / kruiden en bak volgens de aanwijzingen op de verpakking.
- Verwarm de soep.

Conclusie: 
Simpel, maar toch lekker. Niet te zwaar als voorgerecht en vooral de soepstengels waren erg lekker.

Hoofdgerechten: 

Paola:




Macaroni met kaassaus, champignons en spek:


Benodigdheden:

- 150 gram ongekookte macaroni 
- 250 gram champignons
- 100 gram ontbijtspek 
- 75 ml kookroom
- Geraspte kaas 

Bereidingswijze:

- Kook de macaroni 
- Snij de champignons en bak ze
- Snij de spek in sliertjes en bak dit mee
- Voeg de kookroom toe en de kaas op gevoel
- Meng de macaroni met de 'mix'

Conclusie: 

Lekker, maar niet heel bijzonder! 

Jantina:





Spinazie zalm pakketje met roomkaas en spaghetti


Benodigdheden:
- Zalm 
- Bladerdeeg
- Spinazie
- Kruiden roomkaas
- Spaghetti


Bereidingswijze:
- Leg 6 plakjes bladerdeeg dicht tegen elkaar aan en bedek deze met een laagje roomkaas en daar bovenop een laagje spinazie.
- Leg daar bovenop de (ontdooide) zalm.
- Vouw het pakketje dicht en bak in de oven op 200 graden voor ongeveer 30 - 40 minuten. 
- Kook de spaghetti gaar en giet deze af.
- Doe hierdoor war roomkaas, een scheutje water en eventueel de overgebleven spinazie.
- Als alles klaar is serveer je dit met een stukje citroen.

Conclusie:
Lekkere combinatie al misten we toch wat pit. Later bedacht ik me dat ik de rode peper er vergeten was door te doen. Na toevoeging van wat sambal was het heerlijk.


Nagerechten: 

Paola:




Perziken kwark met kandijkoek en pure chocolade:


Benodigdheden:

- 2 eetlepels magere kwark
- 3 halve perziken uit blik
- 3 kandij koeken 
- 70 gram pure chocolade 

Bereidingswijze:

- Maak de kandijkoek fijn (Magic bullit) 
- Mix de perziken met de kwark tot een gladde substantie (Magic bullit)
- Smelt de chocolade 
- Doe 3/4 van de kandijkoek kruimels onderin de glazen
- Doe de helft van de kwark mix in de glazen
- Doe de rest van de koekkruimels in de glazen
- Voeg de helft van de gesmolten chocolade toe
- Voeg de rest van de kwark mix toe
- Giet de rest van de chocolade erover
- Laat een half uurtje opstijven in de koelkast

Conclusie: 
De combinatie van de perziken kwark, de kandijkoek en de chocolade is echt heerlijk en dit toetje heeft zowel mij als Carlo positief verrast! Zeker voor herhaling vatbaar!

Jantina:




Appeltaart roosjes:


Benodigdheden:
- 1 appel 
- 2 plakjes bladerdeeg
- Sap van ½ citroen
- Theelepel abrikozen jam
- Poedersuiker


Bereidingswijze:
- Snij de appel door de helft en verwijder het klokhuis.
- Snij hiervan hele dunne plakjes en doe deze in een grote kom met water en het sap van een halve citroen.
- Verwarm de appel schijfjes 3 minuten in de magnetron en giet deze af
- Snij de plakjes bladerdeeg door midden en besproken met de jam (verdunt met een beetje water)
- Leg op de helft dakpansgewijs de appelschijfjes.
- Vouw het bladerdeeg dubbel en rol dit voorzichtig op zodat de appeltjes er niet uit vallen.
- Zet ze rechtop in een muffin vorm en bak 30 minuten op 170 graden.

Je kan een filmpje van dit recept hier bekijken

Conclusie: 
Dit wilde ik al heel lang een keer proberen en het is zeker goed gelukt. Deze maak ik zeker vaker!


De nieuwe opdracht. Bedacht door Jantina en 11 december online


Zoals sommige van jullie wel weten ben ik graag bezig in de keuken. Vooral bakken vind ik erg leuk! Daarom is mijn uitdaging: bak iets lekkers! Dit mag van alles zijn. Zolang het maar eetbaar is. Haal alles uit de kast en maak er wat creatiefs van! Wie maakt de mooiste en origineelste  december traktatie?



Wie vind jij de winnaar van de eerste I dare #1 opdracht?