zaterdag 14 januari 2017

Dagschema Selena 12 maanden


Ik google regelmatig om te zien hoe andere moeders het doen qua dagindeling, eten en slaapjes. Ik merk dat ik er erg veel aan heb en daarom besloot ik om Selena haar dagindeling uit te schrijven van een doordeweekse dag.

Selena is meestal wakker tussen 7 en half 9. Begin december werd ze ook nog tussen 5 en 6 wakker. Ik maakte dan een flesje melk van 90 of 120 ml voor haar klaar en daarna sliep ze weer in. Ik maak haar in de ochtend uiterlijk om kwart over 8/ half 9 wakker zodat ze voor de rest van de dag hetzelfde ritme een beetje aan kan houden. Als ze wakker is dan gaat ze in haar pyjama naar beneden. Hier laat ik haar zo'n 15 minuten spelen en daarna gaan we samen ontbijten. Ze eet dan of een boterham met beleg en 150 ml melk of pap van 150 ml melk. Na het ontbijt neem ik haar mee naar boven waar ik haar aankleed. Rond kwart voor 10 is het tijd voor thee en een stuk fruit. Vaak ga ik in de ochtend de deur uit. Selena doet sinds ze 9 maanden is geen ochtend dutje meer, dus ik heb in de ochtend alle tijd. We doen dan boodschappen, gaan de stad in, gaan een stukje wandelen of doen iets anders buiten.


Lunchen doen we rond kwart voor 12. Ze krijgt dan 150 ml melk met 1,5 a 2 boterhammen met beleg. Op woensdag eten we vaak een broodje met iets warms erop zoals knakworst, ei of een tosti! Rond kwart over 12 zijn we klaar met eten en dan is het tijd voor haar middagdutje.

Hoe lang ze slaapt is erg wisselend. Sinds 1,5 week is het zo'n 1 a 1,5 uur, maar daarvoor was het vaak 2,5 a 3 uur. Ik denk dat het korte slapen komt omdat Selena tandjes krijgt.  Zodra Selena wakker wordt dan krijgt ze diksap met een stuk fruit en een klein koekje zoals een maisboogje, maria biscuit of een mini rijstwafeltje. Daarna speelt ze alleen of we doen samen wat in huis. Soms gaan we ook nog de deur uit, maar dat is wel een uitzondering. Tussentijds bied ik haar nog water aan en om half 6 gaan we aan tafel. Ik maak 100 gram aardappel, 100 gram groente en 40 gram vlees of vis  klaar. En dit gaat meestal helemaal op. Als toetje krijgt ze 100 ml yoghurt of vla en in het weekend een vruchtenkorfje.

Na het eten is het vaak papa tijd. Om half 7 gaan we met haar naar boven. In het weekend doen we het vaak samen en door de weeks doen we het om en om. Selena gaat om de dag in bad en de andere dag wassen we haar van top tot teen. Sinds 2 januari zijn we begonnen met haar melkfles af te bouwen en nu krijgt ze na het tanden poetsen een beetje water! Rond 7 uur gaat het licht uit en is het tijd om te gaan slapen.


Binnenkort ga ik dieper in op onze ochtend en avond routine en welke producten ik dan gebruik.


Hoe zag het dagritme van jou kindje eruit toen hij/zij 1 jaar was? 




Gerelateerde artikelen: 
Dag ritme Selena 3,5 maand
Selena 10 maanden
De verzorgingsproducten die ik voor Selena gebruik