maandag 12 september 2016

Een ongelukje zit in een klein hoekje


Ik ben altijd heel bewust bezig met de veiligheid van Selena. Ik speur het internet af of ze bepaalde etenswaren al wel mag hebben en hou me veel bezig met of het huis en of speelgoed wel veilig is voor haar. Toch zijn er al wel wat ongelukjes gebeurd.
Toen Selena zo'n 3,5 week oud was is Carlo met haar van de trap af gevallen. Ik weet het nog heel goed! Ik lag op bed en ineens hoorde ik Carlo vallen en een paar tellen later stond ik al beneden. Selena gaf geen kick, maar ik stond te trillen op mijn benen. Ik pakte haar over van Carlo en was echt even de tijd nodig om op adem te komen. Gelukkig was er met Selena niks aan de hand. Carlo was heel raar gedraaid waardoor hij de val heeft opgevangen en pijn had, maar Selena lag eigenlijk nog heel veilig in zijn armen.

Ook toen Selena zo'n 6,5 maand oud was ging het mis. Tijdens de was opruimen legde ik haar altijd op het bed neer. Dit deed ik bewust over het lange deel zodat ze goed opzij kon rollen. Toen ik een handdoek in de lade deed ging het mis. Selena is achteruit geschoven en zo van het bed geschoven met haar hoofd tegen de radiator aan. Ik was eerst heel rustig en bezig met hoe ik er voor haar moest zijn. Gelukkig huilde ze meteen en is ze niet bewusteloos geraakt. Toen Selena wat rustiger werd belde ik naar de huisarts en daarna belde ik Carlo. Toen ik zijn stem hoorde brak ik. Ik voelde me een slechte moeder. Nu voel ik me geen slechte moeder meer, maar toch kan ik er nog steeds niet bij hoe het heeft kunnen gebeuren. Naast rollen had Selena zich nog helemaal niet voor of achteruit bewogen. Carlo stelde me gerust en ik reed rustig naar de huisarts toe. Selena had meerdere krassen op haar hoofd, dus ze wouden haar toch nog even zien om er zeker van te zijn dat ze geen hersenschudding had. Gelukkig was alles prima en sindsdien leg ik haar veilig op de grond met wat speelgoed.



En de derde keer dat het mis ging was toen Selena zo'n 6 maanden oud was. Carlo en ik waren samen aan het opruimen in de beauty kamer en Selena lag op een kleed. Ze is nu volop aan het rollen en draaien. Carlo bracht even wat spulletjes naar zolder en ik ging even wat luiers op haar kamertje in de kast doen. Ik had de lade nog maar net open en ik hoorde lawaai gevolgd door luid gehuil. Ik riep keihard K*T en wist meteen wat er gebeurd was. Selena had de lader omgetrokken. Gelukkig lande hij op haar beentjes en was het een lichtgewicht trap. Pijn heeft het haar volgens mij niet gedaan. Ik denk dat het meer de schrik was waardoor ze begon te huilen.


Soms denk ik dat het stom van me is en dat ik niet genoeg doe om haar goed te beschermen, maar 'gelukkig' hoor ik ook regelmatig van andere moeders dat er ook weleens van dit soort dingen bij hun gebeuren. Natuurlijk doe ik alles wat in mijn macht ligt om haar te beschermen, maar je kunt niet overal rekening mee houden. Ik denk dat dat nu ze aan het tijgeren is nog lastiger is en straks als ze gaat lopen al helemaal


Over welke ongelukjes met je kleintje heb jij je weleens schuldig gevoelt? 




Gerelateerde artikelen:
Het favoriete speelgoed van Selena (3,5 maand)
Selena 1 maand
De eerste keer vast voedsel/hapjes