vrijdag 14 november 2014

De eitjes zijn uitgekomen!


3 weken geleden kwam ik erachter dat onze dwergkreeft eitjes droeg en ik was dol blij. Een uurtje later kwam ik erachter dat de ook de andere dwergkreeft eitjes droeg en toen werd het een mysterie, want we hebben maar 2 kreeftjes! Marmerkreeften blijken zichzelf zwanger te kunnen maken en laten wij nu net dat soort hebben!


Iedere dag hield ik de eitjes in de gaten. De dwergkreeft houdt de eieren onder zijn staart en waait er soms mee om er zuurstof bij te krijgen. Naarmate de weken verstreken werden de eitjes steeds donkerder en sinds eergisteren zijn ze uitgekomen. Er lopen nu iedere keer zo'n 4 bij iedere moederkreeft rond van zo'n 3 mm. Super klein dus! Op de foto hierboven zit er een bij de tweede poot van de grote kreeft en op de foto hieronder zit hij bij de linker schaar! Als je goed kijkt zie je ook dat de staart van de kreeft nog helemaal vol hangt met jongen. Ze gaan namelijk de eerste drie weken nog trouw terug naar hun moeder. Ik ben benieuwd hoeveel het er in totaal zijn. Ik denk een stuk of 40 per kreeft, maar ze kunnen per kreeft 120 leggen!



Heb jij wel eens jonkie's in huis gehad van een dier?