zaterdag 30 januari 2016

Selena 1 maand


Het lijkt wel vorige week dat Selena is geboren, maar in werkelijkheid is er alweer een maand voorbij! Een maand met veel mooie momenten, maar ook veel onzekerheden en heel veel slapeloze nachten.


Leeftijd: 
1 maand.

Lengte:
Bij de geboorte was Selena 49 cm en bij de laatste meting op 18 januari was dit 52,4. Toen was ze dus al 3,4 cm gegroeid. 

Gewicht:
Haar gewicht is nogal jojo-erig en dat maakt me soms wel onzeker. Bij de geboorte woog ze 3580. De week erna was dit 3440. Helaas was dit nog wat te weinig om naar buiten te mogen en daar moesten we nog een weekje mee wachten. Gelukkig was het de week erna prima. Toen woog ze namelijk 3900 wat betekende dat ze 460 gram is aangekomen in een week tijd! 5 dagen later bracht ik ons eerste bezoekje aan het consultatiebureau helaas was ze nu maar 50 gram aangekomen in 5 dagen en haar gewicht was nu dus 3950. Er werd me aangeraden om een week later even naar het weeg uurtje te komen en dat hebben we afgelopen maandag gedaan. Gelukkig was het nu weer prima met 4270 gram. Ze loopt nu zelfs iets voor op gemiddeld! 

Slapen:
Dat was de afgelopen maand nogal zoeken! Vooral de eerste week was echt een drama, maar dat gaan jullie nog wel in mijn kraamweken artikel lezen die binnenkort online komt! Na de eerste week ging het een paar dagen wat beter en toen kwamen de regeldagen. Hierin kwam ik uit op 10 a 12 voedingen per dag en dat 3 dagen lang. Per voeding zijn we 1 a 1,5 uur bezig, dus je kunt je voorstellen dat zowel Selena als ik zelf weinig slaap hebben gehad. De dagen erna waren heerlijk! Selena sliep zowaar 5 uur achter elkaar door en eindelijk konden we wat bijtanken. Ik wordt echt een minder goede moeder als ik weinig slaap krijg, dus ik was het wel even nodig. Verder waren de nachten wat wisselend. De ene keer ging het beter dan de andere tot van de week. Sinds dinsdag is Selena verkouden en vooral s'nachts is ze daardoor heel benauwd! Gelukkig gaat dit sinds vrijdag ook wat beter. Het heeft allemaal gewoon nog wat tijd nodig. 

Voeding: 
Ook hiermee was het een beetje zoeken! Gelukkig is de borstvoeding geslaagd! Dit was iets wat ik heel belangrijk vond en er is een moment geweest dat ik de handdoek in de ring wou gooien, maar ik ben zo blij dat ik doorgezet heb! In de eerste week gaf ik beide borsten, maar al snel bleek dat Selena mijn topproductie niet aankon, dus werd er geadviseerd om over te gaan op 1 borst. Dit heb ik zo'n twee weken gedaan, maar toen bleek dat Selena 40 minuten uit die ene borst dronk en te weinig aankwam was het duidelijk! Er zat niet genoeg voeding voor haar in. Toch weer terug naar twee borsten en dit gaat nu goed! Ook ben ik sinds vorige week begonnen met kolven en ook dat gaat prima. De eerste keren haalde ik 20 cc eruit nadat ik Selena had gevoed en de laatste keren was dit al 60. De afgelopen dagen hebben we haar in de nacht een flesje gegeven en hierdoor hopen we dat we uiteindelijk sneller kunnen gaan slapen. Wel kolf ik dan tegelijkertijd, dus een nadeel is dat we op dit moment dan beide wakker zijn. Uiteindelijk wil ik een keer per dag een flesje blijven aanbieden. Verder krijgt ze nu zo'n 6 a 7 voedingen per dag! 


Favorieten:
Ze vind het heerlijk om in bad te gaan of om samen met Carlo te douchen! Tijdens de zwangerschap vond ze het ook heerlijk als ik in bad ging en zodra de kraan aanging trappelde ze er vrolijk op los. Afgelopen donderdag was ik met haar aan het stomen in de badkamer omdat ze zo verkouden was en ze heeft 10 minute lang naar de kraan gekeken. Schijnbaar vind ze dat heel interessant. Ook vind ze het heel fijn om samen met Carlo of mij op de bank te knuffelen en ze heeft een paar keer in de schommelstoel gezeten en dat vind ze tot zover ook erg prettig! 

Dit vind ik niet leuk: 
Ze schreeuwt erop los als we haar afdrogen na het douchen of badderen en voor de rest is ze eigenlijk wel heel tevreden tenzij ze honger heeft, maar welke baby huilt dan niet?! 

Bijzondere momenten: 
- Toen Selena een 5 dagen oud was kwamen ze langs voor de gehoortest en de hielprik. Gelukkig viel de hielprik erg mee en voor de gehoortest is ze geslaagd!
- Ze heeft voor het eerst geglimlacht
- Na twee weken gingen we voor het eerst naar buiten!


Hoe heb jij de eerste maand met je baby ervaren?