donderdag 2 juni 2016

De eerste keer: Vast voedsel/hapjes


Vanaf vier maanden kun je beginnen met de eerste hapjes. Wij er eind maart mee begonnen en Selena was toen op 1 dag na 4 maanden. We wouden eerst alleen beginnen met rijstebloem, maar door Selena haar reactie erop liep het toch iets anders dan de bedoeling was!

Het eerste hapje rijstebloem:
Vrijdag 29 april zijn we begonnen met rijstebloem. Ik heb een fles klaar gemaakt, maar helaas wou Selena die niet al te makkelijk pakken. Ze bleef maar kokhalzen en dronk niet. Ik geef borstvoeding, dus meestal drinkt ze gewoon bij mij, maar juist om dit soort problemen niet te krijgen hebben we haar al vroeg laten wennen aan de fles. Dit gaat vanaf het begin af aan al niet geweldig, maar niet zo slecht als nu.

Ik heb verschillende spenen op de fles geprobeerd, maar de eerste drie dagen dronk ze tussen de 50 en 90 cc op. Niet genoeg dus. Ik wou het liefst zo'n 50cc als papje geven en de rest in de fles, maar dit liep toch anders. Gelukkig begon ze iedere dag een beetje beter uit de fles te drinken. Na een week dronk ze gewoon 190 cc uit de fles. Dit scheelde me in de ochtend zo'n 30 minuten. Het had gewoon even tijd nodig om haar te laten wennen.

Waar ze ook wel aan moest wennen was de smaak en de substantie. De eerste keer keek ze wat vreemd, maar al snel kwam er een glimlach op haar gezicht. Ze vond het lekker! Ze kreeg de smaak goed te pakken en het frustreerde haar dat ze het niet uit de fles kreeg. Het papje vanuit het bordje ging er dan ook goed in. Vaak spartelde ze enthousiast met haar handen en benen waardoor de rijstebloem nog weleens door de kamer vloog. Ik vind het leuk om te zien dat ze er een bende van maakt, maar dit ging me toch wel iets te ver!

Ik ben begonnen met rijstebloem van Bambix met een vleugje vanille, maar na een tijdje ben ik ook de gewone gaan proberen. Ik vind het belangrijk dat Selena niet alleen maar zoete smaken aangeboden krijgt en gelukkig vind ze beide lekker. Wel denk ik erover om nog over te stappen naar de biologische van de Etos. Deze is net wat goedkoper en bevat dezelfde ingrediënten.


Aan Selena haar reactie merkte ik dat ze toe was aan meer hapjes. Ze was ineens een stuk vrolijker, maar ook veel meer wakker. Daarom besloten we op zaterdag avond ook meteen maar met groente te beginnen.

Het eerste hapje groente:
De eerste groente die we aan Selena hebben gegeven is broccoli. Dit vond ze duidelijk lekker, maar wel moest ze wennen aan de substantie. Ik maak alles tot een fijn papje, maar er zaten nog wel wat stukjes in. Na drie dagen was het tijd voor doperwten. De eerste keer vond ze het maar niks. Al die rare schilletjes! Ik besloot het al snel op te geven, want ze werkte alles er gewoon weer uit met haar tong. De tweede dag ging het al iets beter, maar ook toen vond ze het nog maar vreemd. Op de derde dag vond ze het zowaar lekker! Dit gaan we zeker vaker aanbieden. Groenten die ze verder ook al heeft gehad zijn wortel, sperziebonen en bloemkool! Tot nu toe is er nog niks wat ze niet lust.


Het eerste hapje fruit: 
Met fruit zijn we op zondag begonnen. Omdat Selena haar ritme zo anders werd en er 5 uur tussen haar voedingen kwam besloten we dit om 10 uur bij te geven. De eerste vijf dagen hebben we appel gegeven en dit vind ze heerlijk. Daarna zijn we overgegaan naar banaan en peer en ook dit gaat er goed in!


Ik vind het geven van hapjes echt leuk om te doen! Haar reactie is iedere keer weer anders en ik kan niet wachten om dingen met elkaar te gaan combineren. Gelukkig is Selena een makkelijke eter, want er is nog niks wat ze niet lust. Binnenkort zal ik een update plaatsen over hoe ik de hapjes klaar maak.


Wat vond jij van het geven van de eerste hapjes?